Lyckas med lektionen
handbok i konsten att undervisa
Undervisningsmetoder som får eleverna att koncentrera sig och delta – hur ser de ut?
Den här boken handlar om den kanske svåraste delen i lärarjobbet: hur man får lektionen att fungera utan störningar. Hur skapas den goda auktoriteten som läraren behöver för att kunna undervisa så att eleverna lär sig? Utifrån konkreta exempel visas hur läraren genom att bearbeta kunskapsinnehållet kan engagera alla klassens elever i det som ska läras.
Bokens första del innehåller lektionsexempel tänkta att fungera som diskussionsunderlag. De bygger på observationer av undervisning i grundskolan och gymnasiet och är valda för att visa på både oroliga och lugna lektioner.
Bokens andra del består av konkreta förslag till lösningar som bygger på lärares erfarenheter och på vad forskning säger om hur vi lär
Vilket intressant material! Detta vill lärarstudenter läsa! Med sådana här exempel, inbäddade i resonemang och diskussionsövningar, kan man äntligen få klart för sig vad läraryrket går ut på. Att planera lektionsinnehållet och bygga undervisningen på elevernas förkunskaper, frågor och intressen, det kan man lära sig. Och elevperspektivet i dessa texter är fascinerande! Pia Cederholm, lärarutbildare
Riktigt intressant läsning! Observationerna är enastående tydliga – man riktigt ser läraren och eleverna framför sig! Detta passar jättebra som fortbildningslitteratur, för ibland fungerar inte de vanliga metoderna som man har. Här kan man få tips som fungerar både med studieovana elever och i grupper där dynamiken saknas. Eva Djurberg, lärare
Boken kommer inom kort på Liber och kan då beställas via Libers hemsida.
|