Kritik bättre än skryt för att förbättra skolan
Artikel i Skolledaren: http://np.netpublicator.com/netpublication/n10557095/
Många rektorer har fått lägga tid på att skapa en bra bild av skolan. Det inre arbetet har de fått sköta tyst och i skymundan, skriver Eva Larsson, som anser att kommunerna borde ägna sig åt självkritik i stället för skryt. |
||
LEDARSKAP Efter Pisaresultatet förväntas landets rektorer ge ett svar på varför det har blivit så här. Att skolan länge har brottats med problem borde inte vara någon nyhet. Varje år avlägger ju skolledarna rapport och beskriver behovet av utveckling för kommande år. Men för vem skrivs dessa redovisningar och vad får det stå i dem? Jag har på uppdrag av främst kommuner under de senaste åren observerat över 200 lektioner, handlett lärare och återkopplat till rektorer. Men om rektor, då undervisningen inte fungerar, verkligen tar sitt ledarskap på allvar, ställer det vissa krav på huvudmannen – krav som det inte alltid finns någon förståelse för. |
Att som rektor vara närvarande för att kunna stötta lärarna tar tid och kraft. En rektor som synliggör brister i verksamheten och ställer krav på sin personal blir emellertid inte alltid populär hos sin egen chef, på förvaltningen eller hos den politiska nämnden. Det som gäller där kan vara framgångsretorik och en rektor som pratar om bekymmer och svaga prestationer vill man inte alltid veta av. Och det man inte talar om, det kan man heller inte göra något åt. |
Rektorer gör som alla andra – de arbetar med det som förväntas, inte med det som inte efterfrågas. Hittills har många rektorer fått lägga tid på att arbeta uppåt och utåt för att skapa en bra bild av skolan. Låt oss hoppas att Pisaresultatet lär kommunernas högsta ledning att misslyckande och kritik är en mycket bättre utgångspunkt än skryt för att förbättra skolan. ![]() Eva Larsson |